یک نگاه کلی به زبان های برنامه نویسی

قبل از آنکه به مقایسه زبان های برنامه نویسی بپردازیم اجازه دهید تا  کمی با آنها آشنا شویم.


زبان های پویا

یاد گرفتن زبان های دینامیک و پویا معمولاً برای مبتدیها آسان تر است چون آنها انعطاف پذیر و جالب هستند. به سادگی با کمترین کد و در عرض مدت کوتاهی میتوانید با scratch یک اپلیکیشن بسازید. در این زبان ها اینکه به برنامه بگویید تا کار مورد نظر شما را انجام دهد اصلاً کار سختی نیست ! زبان های دینامیک معمولاً بسیار سطح بالا هستند و شما زمان کمی صرف درست کردن جزئیات میکنید، در عوض زمان زیادی برای یادگرفتن مفاهیم برنامه نویسی خواهید داشت. به همین دلیل است که زبان های پویا بین مبتدیها بسیار محبوب هستند؛ چراکه برنامه نویسها میتوانند چیزی بسازند و فوراً نتیجه آنرا ببینند.


به ادامه مطلب مراجعه کنید ...

Javascript

اینرا با Java اشتباه نگیرید! جاوااسکریپت در ابتدا یک زبان کلاینت سای برای طراحی فرانت اند( چیزی شبیه ظاهر سایت ) توسط دولوپرها مورد استفاده قرار میگیرد. جاوا اسکریپت با همه مرورگرهای دنیا سازگاری دارد. اغلب توسط فریم ورکهایی مانند JQuery, Angular, React و ... نوشته میشود.

همچنین میتوانید با جاوا اسکریپت کدهای server-side بزنید! با استفاده از پلتفرم node js. node.js بسیار جوان است اما دنیای node در حال رشد است. شما میتوانید بسیاری از منابع آنرا در سایت های مختلف پیدا کنید.

همچنین با جاوا اسکریپت و ابزارهایی مانند phonegap میتوانید نرم افزارهای هیبرید موبایل بسازید. React native محصول facebook نیز به شما اجازه میدهد تا با استفاده از جاوا اسکریپت برای خود اپهایی برای موبایل بزنید.

اگرچه جاوااسکریپت را معمولا با عنوان زبان سخت یاد میکنند چون دیباگ در آن بسیار مشکل است.


Ruby

روبی خلق شده تا برنامه نوس ها بتوانند هم خوش بگذرانند هم خلاق باشند! روبی توسط فریمورک ruby on the rails بسیار محبوب شد. یک فریم ورک فول استک وب برای شادی برنامه نویسان!

از آنجایی که روبی مانند انگلیسی خوانده میشود و rails ابزارهایی را فراهم کرده است تا برنامه نویسان بتوانند کارهای دولوپریشان را آسان تر انجام دهند، بسیاری روبی را برای شروع یادگیری توصیه میکنند. روبی اغلب برای توسعه back-end استفاده میشود، سایتهای محبوبی مانند AirBnb, Shopify, Hulu توسط این زبان شیرین برنامه نویسی بالا آمده اند.


Python

پایتون از دیگر زبان های به شدت توصیه شده برای مبتدی هاست. پایتون محبوب ترین زبان تجاری در دانشگاه های آمریکاست. دولوپر ها از پایتون برای تولید اپهای دسکتاپ و وبسایت استفاده میکنند. پایتون همچنین ابزار بسیار قدرتمندی برای دیتا ماینینگ دارد. به علاوه، پایتون به واسطه کتاب خانه های دیتا ماینینگ، دیتا آنالیز و پردازش تصویر در مجامع علمی بسیار محبوب است.

Google, Drop box, Instagram, Reddit توسط پایتون ایجاد شدند.


PHP

php یک زبان اسکریپت نویسی سمت سرور است که با مبتدیها بسیار راه می آید. بسیار راحت میتوانید درک کنید که php چه میکند نتیجتاً گزینه خوبی برای انتخاب کردن است. تعداد زیادی از وبسایتها ( بیش از 80% ) با استفاده از php نوشته شده اند. چرا که قابلیت های آن بسیار اختصاصی برای وب نوشته شده اند.

Facebook, Yahoo, Wikipedia, Tubler و تعداد زیادی سایت با php نوشته شده اد.


زبان هایی با متغیر های استاتیک

زبان هایی که staticly typed هستند با ثبات تر، مقیاس پذیرتر و قابل نگهداری تر هستند. سایت های استاتیک روی چک کردن تایپ داده ها بسیار تاکید دارند و در این زبان ها زمان بیشتری طول میکشد تا یک پروتوتایپ طراحی کنید. Game engineها، نرم افزارهای موبایل و نرم افزارهای تجاری با زبان های استاتیک ساخته میشوند. 


Java

به عنوان یک زبان همه کاره، برای ساخت اپلیکیشن های اندروید، اپلیکیشن های دسکتاپ و بازی ها مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین جاوا به طور عمده برای back-end محصولات تجاری مورد استفاده قرار میگیرد. 

بعلاوه Hadoop یک فریم ورک محبوب برای زبان جاواست که برای نگهداری و پردازش دیتاهای حجیم ( big data ) مورد استفاده قرار میگیرد و توسط غولهای تجاری جهان مانند Yahoo, Facebook و وب سرویس های Amazon پیاده سازی شده است.


C

C معمولا برای نوشتن کدهای نرم افزارهای سیستم مورد استفاده قرار میگیرد، c مانند زبان بین المللی سیستم عامل هاست!

C تقریباً روی همه زبان های برنامه نویسی ای که در این مقاله بررسی کرده ایم تاثیر گذاشته است، به خصوص objective-c و c++. بنابراین اگر با زبان c اشنا هستید تقریبا برای شما بسیار آسان است تا هر کدام از این زبان ها را انتخاب کنید. از آنجایی که پیچیدگی زیادی برای انجام کوچکترین تسک ها دارد، برای مبتدی ها بسیار سخت است تا به عنوان زبان اول از آن استقبال کنند و انگیزه خود را حفظ کنند؛ اگرچه دانش c در تمام دوران برنامه نویسیتان قطعاً به شما کمک خواهد کرد.


Objective-c / Swift

objective-c یک لایه است که روی زبان C ساخته شده است بنابراین میتوان از آن به عنوان زبان دینامیک نیز استفاده کرد. سوئیفت محصول apple استاتیک است و برای استفاده از objective-c سازگار شده است .

با الهام از پایتون، سوئیفت برای شروع آسان مبتدی ها راحی شده است و در صدد رع کردن بعضی از مشکلات objective-c بر آمده است.


c++

c++ یک زبان قدرتمند بر پایه c میباشد. طراحی شده است تا در نرم افزارهای سیستم مورد استفاده قرار گیرد، اما در تولید بازی ها، موتور بازی ها و اپلیکیشن های دسکتاپ، اپلیکیشن های  موبایل و وب به کار گرفته میشود.

سی پلاس پلاس سریع و قدرتمند است، حتی فیس بوک چند کامپوننت حیاتی خود را با آن پیاده کرده است. بسیاری از نرم افزاها با c++ پیاده سازی شده اند، مانند محصولات Adobe، آمازون، paypal و کروم و ... . سی پلاس پلاس مانند پدرش c به عنوان یک زبان سرسخت برای یادگیری خود آموزی مبتدی ها در نظر گرفته میشود. بنابراین اگر میخواهید c++ یاد بگیرید یک مربی خوب پیدا کنید!


C#

C# ( بخوانید سی شارپ ) طراحی شده تا در فریم ورک های دات نت مایکروسافت مورد استفاده قرار گیرد، که ابتدائن در ویندوز قابل اجراست.

سی شارپ برای طراحی بازی های ویدئویی، طراحی وب و طراحی نرم افزارهای ویندوزی مورد استفاده قرار میگیرد. اگر چه در گذشته microsoft به شرکت cross-platform شهرت نداشته است، اما زامارین مشغول کار روی یک پروژه open-source به اسم mono است. بناست تا این پروژه درگاه C# به سایر پلتفرمها را باز بگذارد و ابزار توسعه بهتری برای دولوپرهای لینوکس به ارمغان بیاورد. اخیراً شما میتوانید با استفاده از زامارین اپهای نیتیو اندروید و ios بسازید. 


و ...

SQL

SQL ( بخوانید سکوئل یا اس کیو ال ) یا زبان پرس و جوی ساختار یافته یک زبان پرس و جو برای ارتباط با دیتابیس هاست. اگرچه با SQL نمیتوانید اپلیکیشن بسازید اما در اپلیکیشن ها( آن دسته که از RDBMS استفاده میکنند ) از SQL برای مدیریت داده ها استفاده میشود.



ادامه دارد ...