ورود من به دنیای برنامه نویسی یک داستان خیلی طولانیه

پس از الان میرم تو ادامه مطلب 

حقیقتش از همون اول به دنیای برنامه نویسی وب علاقه مند نشده بودم! من از اولش دوست داشتم بازیساز بشم و باور کنید برای رسیدن به این هدف خیلی کارها کردم. هروقت انواع بازی های کامپیوتری رو میدیدم دوست داشتم بفهمم چطور این بازیا رو میسازن! خدای من چطور بازی ای مثل gta ساخته میشه ؟؟ برای کسی که هیچ درکی از کامپیوتر نداره درک این موضوع خیلی سخته.

اولین تلاش های من بازی های کاغذی بودن ! این بازی شامل یک بورد بود


مثل این ! حالا شخصیت قهرمان بازی رو روی یک کاغذ میکشیدم و اونو با قیچی جدا میکردم ! حالا به یک چوب بستنی نیاز دارید تا بتونید قهرمان رو کنترل کنید =)) شاید اگر اون موقع از ظهور گوشی های لمسی اطلع داشتم کار به چوب بستنی نمیکشید  =))

برای دشمن ها هم همینکار رو میکردم اما برای اینکه بتونید دشمن ها رو بکشید یک ایده نوآورانه داشتم. روی بورد در محل قرار گیری دشمن ها چند نقطه قرمز( مثلاً خون) میکشیدم و پای دشمن ها رو با سوزن به بورد وصل میکردم اگر بتونید با چوب بستنی که شخصیت اصلی رو تکون میده یه جوری به دشمن ضربه بزنید که تمام نقطه های قرمز دیده بشه بردید وگرنه باید برگردید به اول لول!

سعی کردم بازی های مختلفی بسازم مثلاً سعی کردم گونه ای از بازی منچ رو توسعه بدم! یا سعی کردم با نقاشی کردن 40،50 تا فریم یک سری بازی بسازم. حتی با پاورپوینت یک بازی هم ساختم( اگه گزینه اشتباه رو انتخاب میکردید به صفحه دیگه ای منتقل می شدید و مسیر بازی عوض میشد ). وقتی خیلی نسبت به این قضیه حساس شدم و رفتم از یک مغازه که cd نرم افزار میفروخت یک نرم افزار بخرم تا باهاش بازی درست کنم!

وارد مغازه شدم و طرف بهم نرم افزار 3dmax رو معرفی کرد!!

بچه 12 ساله و 3dmax و بازیسازی. حتماً تصور کردید که یک کودک توی مدل های آماده شده تری دی مکس با چه شوقی دنبال یک گزینه میگرده تا بتونه باهاش بازی بسازه!

اموزش های تری دی مکس رو دنبال کردم و دستم راه افتاده بود و میتونستم مدل بسازم اما هنوز به بازیسازی علاقه داشتم پس با ایده خلاقانه خودم وارد گوگل شدم و سرچ کردم (چطور یک بازی بسازم؟ )

گوگل سایت پرومیکرز رو به من معرفی کرد. پرومیکرز یک انجمن بازیسازی بود و خواستگاه من!

وارد سایت شدم، عضو سایت شدم ولی حتی اپسیلونی از حرفاشون سر در نیاوردم پس همونجا shut down رو زدم کاورهای مانیتور رو روش کشیدم و رفتم و عمو پورنگمو دیدم :))

بعد چند ماه دوباره کنجکاویم گل کرد و سرچ زدم اینبار به یک پست از p30dowload رسیدم 

دانلود نرم افزار بازیسازی game maker 8.0 !

اما متاسفانه نمیتونستم دانلودش کنم و رفتم پیشهمون نرم افزاریه و ازش خواستم دانلود کنه! دانلود کرد و برام توی cd ریخت. نرم افزار رو اوردم خونه ولی متاسفانه کرکش رو دانلود نکرده بود و نمیشد بدون کرک از نرم افزار استفاده کرد. پس خودم با فلشم رفتم کافی نت و دانلودش کردم و همونجا هم نصبش کردم تا مطمئن بشم.

با گیم میکر اومدم خونه و بعد از نصبش شروع کردم به ور رفتن با اجزا مختلفش. توی گوگل سرچ کردم آموزش game maker .

پرومیکرز بالا اومد و وقتی رفتم که عضوش بشم دیدم ایمیلم از قبل ثبت شده وارد اکانتم شدم و یک سری pdf دانلود کردم و شروع کردم به آموزش دیدن. بعد از مدتها تونستم با محیط ویژوال کیم میکر آشنا بشم اما این کافی نبود و نیازهامو برطرف نمیکرد. وارد قسمت اسکریپ نویسیش میشدم که فقط یک ادیتور داره و هیچ ایده ای نداشتم! تصورم این بود که باید چیزی شبیه دستور دادن باشه . مثلا برای تکون دادن یک جسم باید بنویسی move . منصف باشیم تا حدودی درست فکر میکردم.

پس دوباره به پرومیکرز اومدم و اموزش های برنامه نویسیشو دنبال کردم و کم کم توش مهارت پیدا کردم. 

این کدنویسی ها یا بهتره بگم اسکریپت نویسی ها با زبان gml که مختص خود گیم میکر بود انجام میشد، توابع متغیرها و سینتکسشو یاد گرفته بودم و حالا میتونستم هرچی بخوام بزنم. اما حقیقتش وقتی به چیزی میرسید اونقدر که میخواید نمیتونید ازش بهره ببرید. به جز یکی دوتا بازی کوچیک هیچکار دیگه ای نکردم و البته نمیتونستم. توی تیم های مختلفی که از طریق پرومیکرز تشکیل میشد شرکت کردم تیم های مختلفی ساختم اما هیچکدوم به نتیجه نرسید؛ ناامید تر از همیشه 

کم کم تصمیم گرفتم برم تو کار نوشتن نرم افزار و بازیسازی رو تمومش کنم. اما بعد از امتحان کردن c# و vb دیدم واقعا نمیتونم وارد زبان جدیدی بشم

تصمیم گرفتم نرم افزار تحت وب بنویسم رفتم یکم از html یاد گرفتم اما همانطور که میدونید هیچ کمکی نمیکنه پس برگشتم به گیم میکر عزیزم و سه ورژن از یک نرم افزار انیمتور رو ساختم و باهاش عشق میکردم. با خودم عهد بستم تا ابد ادامه‌ش بدم 

نسخه سوم اون نرم افزار رو برای یک جشنواره ملی فرستادم و پنجم شد و خیلی خوشحال بودم( کلا ۱۰ تا اپ تو اون بخش شرکت کرده بودن )

ورژن جدید گیم میکر یعنی گیم میکر استادیو اومد و سعی کردم نصبش کنم اما تو نصب به مشکل خوردم و نمیتونستم کرکش کنم. حالا ناامید از اینده بازیسازی و ناامید از نصب گیم میکر استادیو( که حالا برای اندروید و ویندوز فون و html5 خروجی میگرفت ) توی گوگل یار همیشگیم سرچ کردم( کدام زبان برنامه نویسی را انتخاب کنم؟ )

یک مقاله از حمیدرضا نیرومند توی سایت افتاب رو دیدم و شروع کردم به خوندنش. اونجا به صورت جدی به php علاقه مند شدم و شروع کردم یادگرفتنش رو.